středa 20. listopadu 2013

Knižní inspirace XXI.

Není to moc dávno, co jsem se zúčastnila přednášky s názvem Anorexie. Stalo se tak v podstatě náhodou. Původně jsem měla vybranou zcela jinou přednášku, jenže... Zrušili jí. A nejzajímavější ze zbylého výběru byla právě ta o Anorexii. Mám li být upřímná, vyděsila mě. Ne, že bych nevěděla, jak hrůzná může být anorexie. Ne, že bych nikdy neviděla holku, která by s anorexií neměla problém... Ano, to je právě ono. Během přednášky mi došlo, že se vlastně mluví - o mně... Potom se mi do rukou - další vcelku hezkou náhodou - dostala do ruky následující knížka.

Kniha Jen jedno jablko denně je zpovědí anorektičky Emmy Woolfové. Je pravdivé, osobní, milé i hrůzyplné. Nejednou mi ukápla slza. Možná z čistého ženského soucitu, možná při představě, že takhle na jejím místě jsem také mohla být. Možná je nás miliony, žen, které mají pocit, že v něčem (mnohdy máme pocit, že ve všem) selhaly. Že to, že nám někdo další ublížil je naše vina. A že za vinu se musíme nutně potrestat.

Tento pocit jsem kdysi měla já a měla ho i Emma. A jak se nejlépe potrestat? No, jasně, nejíst! Určitě se to stalo, protože jsem moc tlustá. Zhubnu a všechno půjde jako po másle. A pak přijde ten moment. Nevšimneme si ho, ale je tu. Skončí dieta a začne anorexie. Mučení, týrání, celodenní, celoroční, mnohdy celoživotní.

Kniha nepoukazuje jen na to, jak těžké je se z těchto osidel vymanit. Nachází však i nové, velmi zajímavé, poznatky. Proč některé ženy do anorexie spadnou a jiné v klidu skončí s dietou a žijí dál normální život? Jedná se o nějaký specifický proces v mozku, genový předpoklad? (Nevím, jestli genový, ale stejně jako autorka, musím říct, že v tom jistě něco je...)

Neprozradím vám všechno ani tentokrát, snad jen - na konci knížky vás čeká happy end, který je o to hezčí, že je skutečný =)


Jen jedno jablko denně - Příběh lásky a uzdravení z anorexie
napsal: Emma Woolfová
vydáno: 2012 (An apple a day: A memoir of love and recovery from anorexia), česky - 2013
ukázka: V tom bytě na Elephant and Castle jsem žila tři roky, během nichž jsem si udržela poměrně stabilní váhu. Rozhodně jsem nejedla normálně - v práci téměř nic a jen málokdy ve společnosti jiných lidí, ale kolegové si rychle zvykli. V pátek po práci jsem s nimi zašla do hospody, ale na polední sendvič v parku nikdy: alkohol byl v pořádku, jídlo nikoli.








Knihu na recenzi mi věnovalo internetové knihkupectví martinus.cz, k zakoupení je zde

Žádné komentáře:

Okomentovat